Der er ikke indlagt nogen video

 CV og anmeldelser  :                                                                     

(Former) Cathedralorganist Freddy Samsing, Odense, Denmark. CV:

 

Freddy Samsing played his debut in 1968. Further Organ studies, and studies in choir and orchestra conducting. Thru 30 years teacher by conservatories in Denmark. About 1000 performances in several countrys. Radio- og Tv transmissions. Organsolist with the danish symphoniorchestras (in Odense Koncerthus, Deutsches Haus, Flensburg, Hamburg Musikhalle m. v.), Broadcasting of Bach´s concertos for cembalo and concertos by Händel and Haydn and Poulenc..

F.S. as composer: 

"10 Vignettes" for Organ

30 Preludes for Organ.

Concerto for Organ, strings and timpani, dedicated David Sanger.

Two Lyric compositions for soprano, strings, organ and marimba (Lyrics by William Heinesen, Faroes), 

Concert movement for Piccolo-trumpet, strings and timpani.

 Intradas: ”For the new year” for 4 trombones .

 Intrada to Magnificat. Organ and trumpet, 

Stringquartet in 8 mouvements: The 7 last words of Jesus Christ. (Last mouvement: "Hommage aux Messiaen") 

Several character-pieces for organ and saxophone of Nordic tradition.

Registrated in ”The International Who is Who in Music”
Former Vicepresident and member of the jury in ”Odense International Organcompetition”

 

 

Freddy Samsings uddannelse og solistvirksomhed.

Uddannelse

Organisteksamen DFM 1967, elev af Poul Børch, Finn Viderø og Finn Reiff.

Diplomeksamen og debutkoncert 1968.

Kantoreksamen DKDM 1969, elev af Jørgen Berg.

Videregående studier v. mesterkurser hos Anders Bondeman, Anton Heiller og Gustav Leonhardt.

Musikpædagogisk eksamen i orgel DKDM 1969.

Orkesterledelse DKDM 1971-73, elev af Arne Hammelboe.

Cembalostudier 1965-67 hos Finn Viderø.

Violinstudier 1960-65 hos Martin Andersen og 1965-66 hos Peder Elbæk.

Nyckelharpe-studier hos Herluf Donslund 2010 - .

Andet

Koncertvirksomhed som orgelsolist i Danmark,( bl.a. med de fleste danske symfoniorkestre), Norge, Sverige, Tyskland, Belgien Italien, samt radio og TV og CD og ”grammofonpladeindspilninger”.

Timelærer; ved DKDM 1973-75; ved NJM 1975 - 92. Ved DFM 1992-94.

Medstifter af Odense Domkirkes Kammerorkester år 2000.

Tidligere Vicepræsident og jurymedlem i Odense Internationale Orgelkonkurrence fra 1994 og frem til konkurrencens ophør.

Optaget i "The International Who's Who in Music".

Stifter af "Trio Gente", - (Tværfløjte, nyckelharpa og guitar). Musik fra middelalder, renaissance, nordisk folkemusik, wienerklassisk og den romantiske stilperiode.Vi arbejder kammermusikalsk. 

 

Freddy Samsing debuterede i 1968. Videregående orgelstudier og dirigentstudier. Orgellærer ved forskellige danske musikkonservatorier 1968 – 94. Fra 1992 domorganist i Odense. Omfattende koncertvirksomhed i ind- og udland. Radio- og Tv transmissioner. Orgelsolist med de fleste danske symfoniorkestre (bl. a. i Odense Koncerthus, Deutsches Haus, Flensburg, Hamburg Musikhalle m. v.), samt med strygerne fra Sjællands Symfoniorkester og fra Det Kongelige Kapel. (Bl. a. i Bach´s koncerter for cembalo samt orgelkoncerter af Händel, Haydn, Poulenc m. fl. transmitteret af Danmarks Radio). F. S. har været solist ved talrige internationale orgelfestivaler, herunder en del orgelindvielser i ind- og udland.


Registreret i ”The International Who is Who in Music” 
Tidl. visepræsident og jurymedlem i Odense Internationale Orgelkonkurrence fra 1994 til konkurrencens ophør. (Medlem af  The World Federation of International Music Competitions)

 

Uddrag af koncertanmeldelser 
fra ind- og udland 

22/1 2009
Musikkens og livets triumf.

Odense Koncerthus, Carl Nielsen-salen torsdag (med gentagelse fredag) Odense Symfoniorkester, Tjekkisk Filharmonisk kor, Brno, dirigent Bernhard Klee. Solister: Eva Drizgova-Jiruva, sopran, Jana Sykorova, alt Michael Lehotsky, tenor, Martin Gurbal, bas, Freddy Samsing, orgel.
Leos Janacek: Glagolitisk Messe.  
Fyens Stiftstidende 24. januar 2009
(Koncerten transmitteredes i DR's "Koncert Nu")

Gedigen indsats af tjekkisk kor og solister.
(3. afsnit:)
Prægtigt orgelspil
Dejligt også at høre Koncerthusets prægtige orgel, fremragende spillet(det er en hundesvær sats) af Odenses domorganist.

-------------------------------------------
Før denne koncert var jeg - i Carl Nielsen-salen med Odense Symfoniorkester - solist i Francis Poulenc's orgelkoncert. 
Anmelderen gav denne opførelse 6 stjerner af 6 mulige. 
Dirigenten var Giancarlo Andretta.
---------------------------------------------------------
.…..Et andet soloparti, der er værd at fremhæve er domorganist Freddy Samsing, som til trods for den store afstand mellem orgel og orkester vitterlig ydede en fornem og stærk præstation. Hans to store intermezzi hørte absolut til koncertens højdepunkter. 
Fyens Stiftstidende 
----------------------------------------------------------
......nævnes må også de to orgelintermezzi, som gjorde et ualmindeligt stærkt indtryk, og som ved opførelsen i Flensburgs Deutsche Haus, sammen med de øvrige medvirkendes indsats på scenen i det store apokalyptiske maleri, fik værket til at gå op i en højere enhed.  
Nordschleswiger  J. Uwe Jessen .
----------------------------------------------------------
En grænseoverskridende oplevelse
....orkesterstemmen kunne have været mere intenst formet, som tilfældet var med de to store orgelsoli, spillet af Freddy Samsing.
Haderslev.

 _________________________________________

 


”Koncerten i går aftes i Sorø Klosterkirke viste, at man såmænd ikke altid behøver at gå til det store udland for at finde fremragende organister, der kan leve op til Sorø festival-koncerternes høje standard. Vore egne koryfæer kan også og blandt dem hører domorganist Freddy Samsing fra Odense, der spillede på afbud fra Martin Hasselböck. ……..

Han viste straks sin flotte virtuose teknik parret med sans for de brede linier såvel i de store akkordudladninger som i det lineære, polyfone spil……………………….

 (Om Præl. & fuga i e-moll BWV 548):...dette værk, som kan give selv garvede organister gåsehud, når de skal spille det offentligt. Freddy Samsing spillede det som et stort, sammenhængende værk, hvor man nærmest havde på fornemmelsen, at han blot trak vejret én gang før præludiet og én gang før fugaen. Samtidig lyste hans præstation af en umiddelbar og smittende glæde”

______________________________________

Musikalsk farvesans
”……. Freddy Samsing mestrer kunsten – for det er en kunst - at få orglet til at lyde som et enkelt og ukompliceret instrument…….. han spiller med en følsomhed, en indlevelse og en musikalsk farvesans, der får harmonierne til at flette sig ind i hinanden i stedet for at skygge for hinanden…… i den neddæmpede fortolkning fik musikken et åbenbaringens skær. Så stemningfuldt, så roligt hvilende i sig selv, så bevægende. Jeg måtte knibe flere tårer undervejs, så betagende var oplevelsen”. 
L. Kryger. 
_________________________________________


Orgelspil af format.
”Når en af Danmarks dygtige domorganister sætter sig til Sorø-orglet for at give koncert, kan man i reglen forvente sig orgelspil af format. Dette var også tilfældet onsdag aften, hvor Freddy Samsing, domorganist i Odense, spillede et bredt anlagt program med Bach i første afdeling og senromantik i 2. afdeling”. …. Hans sans for de store linier, hans sikre teknik og gode overblik gjorde, at han fik værket til at løfte sig i al sin magt og herlighed. I hvert fald mærkede Dagbladets udsendte denne dejlige rislen ned ad rygraden, da vi nærmede os afslutningen på værket, der er signalet om orgelspil af format……..

Hans Krarup Dagbladet Sorø
_________________________________________


Vitales Spiel auf hohem Niveau
Intern. Orgelfestwochen in der Petruskirche, Giessen  (Frankfurt a. M.) mit  Olivier Latry, Freddy Samsing u. a.
. … Samsing viste straks grundtendensen i sin Bach-interpretation: At give afkald på alle romantiske virkemidler samt anvendelse af en udtryksfuld artikulation, som understregede en barok spilleglæde. Derfor satte han et højt tempo i Toccataen, hvorved han understregede Perpetuum Mobile-effekten. Hans vitale spil, var en stor gevinst for Fugaen. En Bach-korrekt og levende interpretation bød Samsing også på i triosonate i d-moll . Første sats var præget af plasticitét og musikalsk overblik. Vivace-slutsatsen var præget af en legende, næsten overmodig accentuering, som fik satsen til at fremstå usædvanligt levende.......................... Stort bifald for en musikalsk overbevisende koncert. 
”kol”  Tagesbl. Giessen. 

 

Kompositioner

Værker for Orkester m. solister:
Concerto For Organ, Strings And Timpani: 
Toccata, Air, Hornpipe, A Ground. Duration 25 min. 
Dedicated David Sanger. 

"Den Gyldne time" og "Blåt Vejr" 
Lyriske kompositioner til tekster af William Heinesen fra digtsamlingen ”Sange fra Vårdybet”
for sopran, strygere, marimba og orgelpositiv. 
Duration 20 min. 
Tilegnet Nickie Johansson 

Stringquartet: 
Eight Meditations on The Seven Last Words Of Jesus Christ from the Cross.
Duration 30 min. 
Dedicated Bjarne Hansen 

Intrada Til Årsskiftet:
Koncertsats for 4 basuner

Koncertstykke 
for piccolotrompet, strygere og pauker 
Tilegnet Peter Holling 

Magnificat-Intrada
for trompet og orgel. 
-------------------------------------
Kompositioner for orgel:
10 Sct. Knuds-vignetter.
Inspirationer fra en gotisk katedral og menneskene i den

30 præludier for orgel.
--------------------------------------

Kompositioner for saxofon og orgel:

Tre Arabesker:
A-moll A-moll D-moll 
Duration 13 min. 
Tilegnet Morten Øberg

Tre Høstballader:
Sensommer
Høst
Eftertanker
Duration 12 min.  

Three Scenes of Life's Journey:
Passing by. Passing beyond. Pastorale. 
Duration 13 min. 
Dedicated Morten Øberg 

Prolog, Koral og Epilog 
”Påskemorgen slukker sorgen” 

Nordiske Scener:
Drejeliren. 
Mellem søerne 
Ved Dalby Kyrka 
Ved Klarelven 
Fjeldsyner 
En norsk melodi 
En svensk melodi 

Arrangementer for Saxofon og orgel:
Koralmelodier :
Dejlig Er Jorden 
Den Klare Sol 
Fryd Dig 
Kimer, I Klokker 
Øjne I Var Lykkelige 
Nærmere, Gud, Til Dig 

Danske sange:
Det Er I dag Et Vejr 
Grøn Er Vårens Hæk 
Det Lysner Over Agres Felt 
Marken Er Mejet 
Septembers Himmel Er Så Blå 
Sommer I Vendsyssel (til tekst af Mette Madsen) 

Kompositioner til tekster af Holger Drachmann:
Farlige drømme (-af Tannhaüser) 
Humlebien 
Morgen 
Middagshvile 
Ellen Margrethe 
Evigt fremad 
Linedanser 
Jeg er kun en visemager 
Strandvasker 
Skagen 


 

 

 

                                                                                 

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

Du kan lide denne side